Droša sauļošanās

04.06.2021, 16:46

Saule un jūra, to ko mēs gaidam vesēlu gadu! Saule izstrādā mūsu organismā pozitīvas emocijas, paaugstina garasstāvokli un palielina D vitamīna krājumus.

Daļa cilvēku uzskāta kā sauļojoties, saņem dabīgu D vitamīna devu, bet dermatoloģi to neiesaka, jo ir kaitīga ietekmē uz veselību!

Sauļojoties saulē vai solārijā, tiek ievērojami paaugstināts risks saslimt ar ādas vēzi. D vitamīns nodrošina normālu skeleta attīstību (attista un saglaba veselus zobus, kaulus, pasarga no rahīta, osteoporozes), regulē kalcija un fosfora maiņu, nepieciešams imūnās sistēmas stiprināšanai, pasarga no depresīviem stāvokliem.. Veselīgāks veids, kā uzņemt D vitamīnu, ir lietot uzturā pārtiku, kas bagāta ar D vitamīnu (trekns zīvs, garneles,olas dzeltenums,sviests) vai papildus lietot vitamīnus, kas nopērkami aptiekās. Mūsu valstī pieaugušiem cilvēkiem jauzņem 4000SV jeb 100 mcg, ar saules palidzību mēs tādu daudzumu nevaram uzņemt, un nevajag dedzināt savu ādu ar UV stariem.

Iedeguma veidošanās ir dabīgs ādas aizsargprocess. Lai pasargātu ādu no UV starojuma kaitīgās iedarbības un turpmākiem tās bojājumiem, ādas šūnas melanocīti pastiprināti sāk ražot pigmentu melanīnu, kas padara ādu tumšāku. Melanīns ir pigments, kas piešķir krāsu arī matiem, acīm un ādai. Ņem vērā, ka iedegums nevar pasargāt no apdeguma vai citiem ādas bojājumiem

Saule izplata UV starojumu, kurš pēc viļņu garuma iedalās trīs veidos:

  • Ultravioletais A starojums (UVA) – pilnībā sasniedz zemes virsmu, iespiežas ādā visdziļāk, bojājot ādas vidējo slāni (dermu). Derma satur audus, kas nodrošina ādas elastību. UVA starojums veicina ādas novecošanos un grumbu veidošanos.
  • Ultravioletais B starojums (UVB) – zemes virsmu sasniedz neliela daļa no UVB starojuma. UVB starojums tiek absorbēts ādas virsējā slānī (epidermā). Tas rada ādas apsārtumu (apdegumu), veicina iedegumu un ir svarīgs D vitamīna veidošanās procesā.
  • Ultravioletais C starojums (UVC) – gandrīz visu UVC starojumu aiztur ozons atmosfēras augstākajos slāņos, zemes virsmu tas nesasniedz.

Sauļošanās varbūt dabīga (saule) un mākslīga (Solāriji, UV lampas (medicīnā izmanto ārstēšanai, dezinfekcijai)).

Maldinošais fakts arī tās, kā solāriji ir ātrāks iedeguma veids un tāpēc drošāks, jo nevajag īlgstoši gulēt un dedzināt savu ādu saulē. Kaut gan Starp dabīgo (saules) un mākslīgo (solārijs) UV starojumu nav fizikālas atšķirības, tomēr solārijos izmantotā starojuma intensitāte vairākkārt pārsniedz saules starojuma intensitāti, kas savukārt izraisa ne tikai priekšlaicīgu ādas novecošanos, grumbas, pigmenta plankumus, bet arī būtiski palielina risku saslimt ar ādas vēzi. Starptautiskais vēža pētniecības centrs (IARC) UV starojuma iekārtas ir atzinis par I kategorijas kancerogēnu.

Dabīga sauļošana arī ir bīstama, tāpēc gluži vien dzirdējāt kā vislielākā saules gaismas UV starojuma intensitāte ir vasarā pusdienas laikā. 

Ultravioletās radiācijas indekss (UVI) norāda, kāds UV starojuma daudzums dienas laikā sasniedz zemes virsmu. Tas tiek novērtēts skalā no 0 līdz 11+. Jo augstāks ir UVI, jo intensīvāks un bīstamāks ir starojums. Ārsti ieteic pusdienas laikā uzturēties telpās. Ja tas nav iespējams, tad vismaz ēnā, lietot atbilstošu apģērbu, cepuri, saules brilles, aizsargkrēmu ar saules aizsardzības indeksu (SPF) virs 20-25.

Sauļošanas nelabvelīgas sēkas:

  • Apdegumi - simptomi parasti parādās pēc 4 stundām, pasliktinās 24 - 36 stundu laikā un pāriet 3 - 5 dienu laikā. Apdeguma simptomi ir sarkana, karsta, jutīga un pietūkusi āda. Pēc dažām dienām apdegusī āda var sākt lobīties.
  • Ādas bojājumi - priekšlaicīga novecošanās, grumbas, pigmenta plankumu veidošanās, labdabīgi kārpveida izaugumi uz ādas
  • Ādas audzēju attistība (gan saule, gan solāriji ir ādas vēža riska faktori)

Svarīgi ir veikt regulāru ādas pārbaudi, lai laicīgi konstatētu jebkādas izmaiņas. Īpaši jāpievērš uzmanība dzimumzīmēm, pigmenta plankumiem, to izmaiņām, kā arī vietām uz ādas, kuras pēkšņi kļuvušas jutīgas, sāpīgas vai niez.

Kā pasargat sevi?

  • izvairīties no pārmērīgas atrašanās saulē
  • pavasarī un vasarā izvairies no uzturēšanās saulē laika periodā no 11:00 līdz 15:00.
  • Īpašu piesardzību ievēro, uzturoties sniega tuvumā, pie ūdens un smiltīs, jo tie atstaro UV starus un līdz ar to pieaug apdeguma risks.
  • pēc iespējas aizsedz ķermeni, atrodoties saulē (piemērots apģērbs, galvassega, saulesbrilles – tikai kvalitatīvas, optikas veikalos nopirktas brilles ar 50%-70% UV filtru priekš Latvijas, vai nu 80-100% kalnos un pie ūdeņiem)
  • vienmēr jālieto aizsarglīdzekļus (krēmu, losjonu, izsmidzināmu aizsarglīdzekli) pret UV starojumu ar atbilstošu aizsardzību
  • jau divas nedēļas pirms plānotas sauļošanās un solārija apmeklējuma un visu vasaras sezonu ieteicāms palielot iekšķīgi beta karotīna kapsulas (palīdz uzturēt ādas un gļotādu veselību, kā arī normālu redzi). Beta-karotīns ir labs augu izcelsmes A vitamīna avots, bet dažos pasaules reģionos beta-karotīns ir vienīgais iedzīvotāju A vitamīna avots. Cilvēka organismā beta-karotīns spēj pārvērsties A vitamīnā. A vitamīnam ir svarīga loma šūnu specializācijas procesā, un tas sekmē normālu imūnsistēmas darbību.

Aizsarglīdzēkļa pareiza izvēle:

Uzmanīgi jāskatas marķējumu lai aizsarglīdzēklis pasarga gan pret UVB (virsējais ādas slānis), gan pret UVA (vidējais ādas slānis) stariem.

Lieto aizsardzības līdzekli, kura saules aizsardzības indekss (SPF) nav mazāks par 15. Aizsarglīdzeklis ar augstāku SPF aiztur vairāk UVB un UVA starojuma – produkts ar SPF 15 aiztur apmēram 93% starojuma, bet līdzeklis ar SPF 30 apmēram 97% starojuma. Jo lielāks saules aizsardzības indekss, jo aizsardzība augstāka, āda apdeg mazāk, iedegums veidojas lēnāk, tas ir vienmērīgāks un saglabājas ilgāk. Iegādājoties aizsardzības līdzekli, ņem vērā savu ādas tipu. Ja āda ir gaiša, izvēlies saules aizsarglīdzekli, kura aizsardzības pakāpe ir SPF 30 līdz SPF 50.

Aizsardzības līdzekļi ar augstu aizsardzības pakāpi (SPF 50) ieteicami:

- maziem bērniem (bērniem līdz 5 gadiem vispār nav ieteicāms atrasties saulē, īpaši ir bistāmi bērniniem, kurus laiž pludmalē plikus(bez biksītēm, pampera vai peldkostīma), tikai cepurē vai pat bez tās! – bērns gan var dabūt stipru apdegumu,saules dūrienu. Bez tam, spēlējoties netīra smiltī, ūdenī var dabūt visa veida infekcijas!);

- cilvēkiem ar paaugstinātu jutību pret saules starojumu;

- pēc kosmētiskām, estētiskām vai lāzerprocedūrām;

- cilvēkiem ar pastiprinātu pigmentāciju vai izteiktiem pigmentācijas laukumiem;

- cilvēkiem, kuriem bijušas ādas vai citas organisma ļaundabīgās saslimšanas.

Saules aizsardzības līdzeklim uz iepakojuma ir norādīts derīgums termiņš un cik mēneši pēc atveršanas ir derīgs līdzēklis. Principā, aizsarglīdzēklis ir derīgs tikai 1 sezonu, tāpēc nedrīkst atstāt uz nākamo gadu, filtri jau pazūd un līdzēklis būs pilnībā neefektīvs. Kā arī lūdzu nelietot to pēc derīguma termiņa beigām.

Saules aizsardzības līdzekli uzklāj uz ādas 20 - 30 minūtes pirms sauļošanās, kā arī ik pēc 2 stundām jāatjauno, īpaši uzreiz pēc peldēšanas vai jā ir pastiprināta svīšana (pat jā aizsarglīdzeklis ir noradīts kā ūdensizturīgs!). Bērniem to jāuzklāj vēl biežāk lai vienmerīgi saglabājas aizsardzība.

Īpaša piesardzība!

Nedrīkst sauļoties – cilvēkiem, kuriem bija onkoloģiska saslimšana

  • Cilvēkiem ar lielu dzimumzīmju skaitu (jākonsultējas ar ārstu)
  • Nav ieteicams -  grūtniecēm
  • Nav ieteicams - cilvēkiem ar sirds – asinsvadu sistēmas slimībām (īpaši, ja ir bijis infarkts un/vai insults)
  • Nav ieteicams antibiotiku lietošanas laikā un nedēļu pēc zāļu lietošanas pārtraukšanas.
PHARMACERIS Dermopediatric SPF 50+ saules aizsarglīdzeklis, 125 ml

Formula ir ūdensinoturīga un ātri uzsūcas. Neatstāj taukainus vai lipīgus atlikumus.

Lasīt vairāk
-30%
PHARMACERIS Dermopediatric SPF 50+ saules aizsarglīdzeklis, 125 ml
1725 1207

Citi raksti